Spel till surfplattor

Spel på mobila enheter har blivit enormt stort de senaste åren. Oftast fungerar spelen som släpps till iOS och Android både på mobiler och surfplattor. Den uppenbara fördelen med att spela på en surfplatta är den större skärmen som gör att man ser bättre, samt att det blir lättare att peka på skärmen utan att trycka fel.

Det ligger även i spelutvecklarnas intresse att göra spel som inte är så krävande, eftersom ännu flera då kan spela deras spel och bli potentiella inkomstkällor. De flesta mobilspel idag bygger nämligen på free to play-modellen, som innebär att spelet är gratis för alla men innehåller köp i appar, även kallade mikrotransaktioner. Tidigare var det vanligare att man betalade en engångssumma för att köpa ett spel (idag kallade premiumspel) och så var det bra med det. Utvecklarna upptäckte dock att modellen med mikrotransaktioner var betydligt mer lönsam eftersom spelarna då inte bara betalade en gång utan flera gånger för samma spel.

Att utveckla spel kostar nämligen pengar och på något sätt måste utvecklarna få tillbaka pengarna de har lagt ner på alla arbetstimmar. Som en liten indieutvecklare kan det vara svårt att hitta finansiering och en del vänder sig därför till crowdfundingsidor som Kickstarter. Ett annat alternativ är så kallad factoring som möjliggör för mindre företag att få tillgång till mer kapital att röra sig med för sin spelutveckling.

Till en början var spelen för mobiler och surfplattor ganska enkla, eftersom hårdvaran i enheterna inte var så kraftfull. Spel som Angry Birds och Candy Crush är bra exempel på spel från den tidiga eran. I takt med att prestandan i enheterna har ökat har utvecklarna kunnat göra mer avancerade spel med fläskigare grafik. Nu är det vanligt med rena portningar av spel från PC och och stationära konsoler till mobiler och surfplattor. Fortnite är ett av exemplen och även The Elder Scrolls: Blades från Bethesda. Det sistnämnda bygger vidare på det omåttligt populära spelet Skyrim och grafiken är till och med snyggare i Blades än i Skyrim, som ursprungligen kom ut 2011. Minecraft är ett annat exempel på en portat spel som fungerar utmärkt att spela på en surfplatta.

Det är också en utmaning för utvecklarna att ta fram bra spelkontroller för spel på surfplattor, i synnerhet när det gäller snabba actionspel. För det går inte att komma ifrån att en pekskärm inte ger lika precis kontroll som en fysisk handkontroll eller mus och tangentbord. För den riktigt inbitne gamern finns dock särskilda handkontroller man kan köpa till sin mobil eller surfplatta. Tyvärr har dock inte alla spel stöd för detta. De som växer upp idag med pekskärmar har dock förmodligen mycket lättare för att styra med dessa än den generation som växte upp på den tiden då mobilspel på sin höjd var Snake på en knapptelefon från Nokia.

En typ av spel som dock passar utmärkt ihop med pekskärmsgränssnittet är peka-och-klicka-äventyrsspelen och även pusselspel som Candy Crush, Wordfeud och liknande. En annan populär genre på surfplattor är tower defense-spelen med titlar som Kingdom Rush och Defense Zone.

Adello